Groepen 5
Groep 5, een jaar met veel veranderingen. De leeftijd waarop kinderen enerzijds nog wel bij de “kleintjes” willen horen maar anderzijds voelen ze zich ook al “groot”. Er wordt veel aandacht besteed aan de groei in zelfstandigheid. Leren om zelf dingen op te lossen, alvorens ze hulp komen vragen Ook het plannen van de taken met behulp van een weektaak vraagt deze zelfstandigheid.
Rekenen
Belangrijke rekendoelen zijn:
- De kinderen kennen de getallenlijn t/m 1000 en verkennen de getallenlijn t/m 2000.
- De kinderen kunnen optellen en aftrekken t/m 1000.
- De kinderen hebben alle tafels t/m 10 geautomatiseerd.
- De kinderen kunnen vermenigvuldigingen maken als 6×32.
- De kinderen kennen de relatie tussen vermenigvuldigen en delen en hebben kennis gemaakt met deelsommen met rest.
- De kinderen kennen zowel de analoge als digitale klok en kunnen tijdsduur berekenen.
- De kinderen weten hoe een kalender werkt en kunnen deze aflezen.
- De kinderen kennen de lengtematen mm, cm, dm, m en km, kennen de inhoudsmaten l en ml, kennen de gewichtsmaten kg en gr en hebben kennis gemaakt met de lengtematen dm en mm, en inhoudsmaten dl.
- De kinderen kunnen de oppervlakte en omtrek meten van eenvoudige figuren.
- De kinderen kunnen gepast betalen en teruggeven t/m 100 euro en kunnen de komma in geldbedragen plaatsen.
Taal
Het taalaanbod in groep 5 wordt als pittig ervaren. De kinderen krijgen een grote verscheidenheid in aanbod. Er wordt een groot beroep gedaan op het toepassen van de afspraken.
Belangrijke onderdelen zijn:
- De kinderen herkennen het werkwoord, zelfstandig naamwoorden, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel, stoffelijk bijvoeglijk naamwoord.
- De kinderen leren woorden in alfabetische volgorde zetten.
- De kinderen leren zinnen langer maken met aan wat-, waar- en wanneer-deel.
- De kinderen leren de ik-, hij- en wij-vorm van regelmatige en onregelmatige werkwoorden.
- De kinderen leren wat de persoonsvorm en het onderwerp in een zin zijn.
- De kinderen leren welke namen er met hoofdletters geschreven worden.
- De kinderen leren het leestekens gebruiken in de zin.
Spelling
De kinderen hebben in groep 4 al veel afspraken geleerd. Hier gaan we in groep 5 mee verder.
Belangrijke onderdelen zijn:
- De kinderen leren woorden met ei en ij
- De kinderen leren woorden met be-, ge-,ver- en –te
- De kinderen leren woorden met ch en cht
- De kinderen leren woorden met au en ou
- De kinderen leren woorden met eind –d
- De kinderen leren woorden met een open- en gesloten lettergreep
- De kinderen leren verkleinwoorden
Lezen
De kinderen leren meerlettergrepige woorden met verschillende leesproblemen vloeiend en vlot te lezen. Ook wordt er aandacht besteed aan het lezen van teksten met verschillende leestekens. Daarnaast oefenen we veel met begrijpend lezen en leren kinderen verschillende tekstsoorten herkennen, vragen te stellen over de tekst, terug te lezen en te zoeken in de tekst. Dit doen we met de methode Grip en de teksten van Nieuwsbegrip.
Wereldoriëntatie is nieuw in groep 5. De kinderen maken kennis met de vakken aardrijkskunde, natuur en geschiedenis.
Huiswerk en weektaak
De kinderen krijgen 1 keer per week huiswerk mee. Als er toetsen zijn krijgen zij zowel maak- als leerwerk mee. In de klas werken de kinderen tijdens het zelfstandig werken aan de weektaak. De kinderen leren zo om de taken zelf te plannen en zijn er zelf verantwoordelijk voor om deze aan het eind van de week af te hebben.
Gedurende het schooljaar nemen wij regelmatig deel aan projecten vanuit de bibliotheek. Aan het einde van het schooljaar gaan we samen met de groepen 6 en 7 op schoolreisje naar een attractiepark.